فوم پلی اتیلن چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ کاربردهای پلی فوم ها چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله از مکس فوم همراه ما باشید.

فوم پلی اتیلن که در زبان لاتین Polyethylene و به اختصار به آن PE Foam نیز می گویند یک نوع رزین ترموپلاستیک است که از ترکیب حباب های ریز هوا و پلی اتیلن فشرده تولید می شود. پلی فوم ها بسیار سبک و انعطاف پذیر هستند و به دلیل تراکم بالای سلول ها بهترین ماده برای عایق کاری و ایزولاسیون به شمار می روند. پلی اتیلن ها موادی هستند که احتمالا زیاد با آن ها برخورد داشته ایم اما کمتر به آن توجه کردیم.

فشردگی سلول ها در ترکیب با حباب های هوا باعث می شود این فوم ها متراکم تر از سایرین باشند و آب، رطوبت و گرما را از خود عبور ندهند. پلی فوم ها سلول بسته هستند به این معنا که ساختار آن ها از میلیون ها حباب ریز تشکیل شده که از هم جدا شده اند، این امر باعث استحکام بالای این فوم ها در برابر نفوذ آب و هدایت حرارت می شود.

فوم های پلی اتیلن حالت ارتجاعی مخصوص به خود را دارند، به نحوی که پس از فشرده سازی شکل می گیرند اما می توانند مجددا به حالت قبل برگردند. این مشتقات شیمیایی چیزی بین پلاستیک و فوم های صنعتی هستند. از دیگر ویژگی های این عایق پلیمری می توان به ضد ضربه بودن نیز اشاره کرد. خاصیت ارتجاعی و شکل گیری آسان این محصولات باعث شده  پلی فوم ها به عنوان گزینه اصلی در صنایع بسته بندی معرفی شوند.

فیلم تولید فوم پلی اتیلن را مشاهده می کنید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

8 ویژگی مهم فوم پلی اتیلن

از ویژگی های بسیار مهم فوم پلی اتیلن می توان به ضد رطوبت بودن و مقاومت در برابر گرما و فشار اشاره کرد. اما خواص این مواد بسیار بیشتر از این موارد است، در این بخش از مقاله “فوم پلی اتیلن چیست” به صورت کامل به بررسی هر یک از ویژگی های پلی فوم های کارآمد می پردازیم.

نخست به جدول زیر نگاهی می اندازیم سپس به تشریح تک تک خاصیت های این عایق پلمیری می پردازیم.

سبک وزن بودن

پاکیزه بودن و عدم آلودگی

عدم جذب گرد و غبار

جذب شوک و لرزش

ضد میکروب و عوامل باکتریایی

قابلیت چسبندگی بالا

انعطاف پذیری

عدم سایندگی

سبک وزن بودن پلی فوم ها از ساختار سلولی آن ها نشات می گیرد. تشکیل شدن از 2 اتم هیدروژن، 4 اتم کربن با گازهای اتیلن باعث می شود این ماده وزن زیادی نداشته باشد. سبک بودن این فوم ها یک مزیت مهم به حساب می آید چرا که حمل و نقل و جابجایی را ساده تر می کند.

پاکیزگی و عدم آلودگی محیط زیست از دیگر ویژگی های مهم پلی فوم ها است. این فوم ها بعد از تولید دیگر هیچ گاز یا ماده شیمیایی ساطع نمی کنند و دوستدار محیط زیست هستند. نداشتن رنگ، بو و مزه نیز از دیگر خواص این مواد است که می تواند استفاده از آن ها را در محیط های بسته مانند منازل مسکونی امکانپذیر کند.

خاصیت ایزولاسیون بالایی که فوم پلی اتیلن از خود نشان می دهد در کنار عدم جذب رطوبت و هوا باعث می شود این مواد در برابر رشد کپک، باکتری و میکروب ها مقاومت نشان دهند. در واقع محیط سطحی این عایق پلیمری به گونه ای است که مانع از رشد عوامل باکتریایی می شود.

فوم پلی اتیلن چیست؟

ویژگی های فیزیکی فوم پلی اتیلن چیست؟

همانطور که اشاره شد مانند بسیاری دیگر از فوم ها پلی اتیلن یک فوم سلول بسته است. حباب های هوای مهر و موم شده در بین سلول های آن کمک می کنند تا جذب ارتعاش، شوک و لرزش توسط این عایق ترموپلاستیک بالا رود و ضربه کمتری را از خود عبور دهد. این ویژگی در صنایع بسته بندی کالاهای حساس مانند بوردهای الکترونیکی اهمیت خود را نشان می دهد.

این فوم ها در برابر جذب گرد و غبار مقاومت دارند. فوم های پلی اتیلن ضد الکتریسیته ساکن هستند، این خصلت در کنار بسته بودن سلول ها و عدم وجود شکاف در میان آن ها باعث می شود ذرات ریز گرد و غبار نتوانند روی آن ها ساکن شوند.

برخلاف انواع دیگر فوم ها پلی اتیلن چسبندگی بسیار بالا و راحتی از خود نشان می دهد. با توجه به حذف مواد غیر قطبی از سطوح فوم  های پلی اتیلن، این مشتقات شیمیایی چسبندگی سریعتری نسبت به سطوح دیگر نشان می دهند.

انعطاف پذیری این محصولات از دیگر مزایا و کاربردهای آن ها است. به علت ساختار فیزیکی ارتجاعی که این فوم ها دارند به سادگی خم می شوند، فرم دلخواه را می گیرند و هیچ گونه شکستگی یا پارگی در آن ها دیده نمی شود.

منظور از خاصیت عدم سایندگی فوم های پلی اتیلن این است که مانند اسفنج های پلی اورتان که سطحی متخلخل دارند و می توان به راحتی سطح آن ها را تراشید نیستند. این فوم ها در برابر سایش مقاومت خوبی دارند و پرز پس نمی دهند.

انواع فوم های پلی اتیلن

پلی فوم ها عموما در چهار دسته مختلف تولید و عرضه می شوند. در جدول زیر انواع فوم پلی اتیلن را مشاهده می کنید.

  • فوم ورقه ای
  • فوم رولی
  • فوم های پازلی
  • فوم لوله ای

فوم رولی به دلیل ابعاد و ضخامت های بیشماری که دارد تقاضای بیشتری به نسبت سایر پلی فوم ها دارد. این نوع فوم ها را در ضخامت های پایین مثلا 1 میلی متر نیز سفارش می دهند، قابلیت برش زدن این محصول در ابعاد دلخواه از دیگر مزیت های آن است.

“این مطلب بروزرسانی می شود”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.