آنچه در این مطلب خواهید خواند

مموری فوم چیست؟

مموری فوم نوعی فوم پلی اورتان است که از پلیمر شدن مواد شیمیایی خاص با ویسکوزیته بالا تشکیل شده است. این فوم سلول باز است و حباب های آن ماتریسی ایجاد می کنند که هوا به راحتی درون آن به حرکت در می آید. به این ماده “فوم کم انعطاف پذیر LRPu” یا “فوم ویسکوالاستیک” نیز می گویند. در این مقاله از مکس فوم به این سوالات که “مموری فوم چیست” و چه ویژگی های دارد، در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن چیست به صورت جامع پاسخ خواهیم داد. تا انتهای این مطلب بات ما همراه باشید.

مموری فوم چیست

این ماده که برای اولین بار توسط ناسا اختراع شد، اولین بار در سال 1970 میلادی مورد استفاده انسان ها قرار گرفت. فوم های هوشمند در تماس با بدن شخص و با دریافن دما از جسم انسان، به راحتی شکل و قالب بدن را به خود می گیرند، به همین دلیل به آن فوم هوشمند یا حافظه دار نیز می گویند. علت شکل پذیری این فوم ها این است که در تراکم بالا تولید شده اند و چگالی آن ها به نسبت بدن ما بیشتر است. این ماده خاصیت ارتجاعی پایین دارد، پرکننده گودی های بدن است و نقش محافظ را برای اندام های مختلف بدن به خصوص ستون فقرات ایفا می کند.

تفاوت ورق مموری فوم با دیگر فوم های پلی اورتان مانند اسفنج و فوم سرد در حالت ارتجاعی آن است. فوم هوشمند در عین حال که تراکم بالایی از سلول های پلی اورتان دارد، از برگشت پذیری پایین تری به نسبت سایر انواع فوم برخوردار است. اگر فوم سرد را فشار دهید و رها کنید می بینید که سریعا حالت اولیه خود بر می گردد. اما مموری فوم این گونه نیست، اگر به آن فشار وارد کنید شکل بدن شما را به خود می گیرد و دیرتر به حالت اولیه باز می گردد. بنابراین فشاری که از طرف فوم حافظه دار به سطح بدن وارد می شود بسیار کمتر از انواع دیگر فوم های پلی اورتان است.

ویژگی های مموری فوم چیست؟

ویژگی های مموری فوم چیست؟

از مهمترین ویژگی های فوم هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در دمای پایین حالت سفتی دارند و در تماس با شی گرم، نرم شده و حالت آن را به خود می گیرند.
  • دما توسط مموری فوم حفظ می شود! مموری فوم گرمای بدن انسان را در خود حفظ می کند و آن را بازمی گرداند.
  • مقاومت بالای این فوم های پلی اورتان مثال زدنی است. در طولانی مدت خراب نمی شوند و ماندگاری بالایی دارند.
  • حالت کشسانی بالایی دارد، مموری فوم بر خلاف سایر انواع فوم ها به سختی پاره می شود.

انواع مموری فوم

این فوم ها در انواع مختلف تولید و توزیع می شوند که هر یک کاربرد خاصی دارند.

  • مموری فوم معمولی
  • ژل مموری

مموری فوم معمولی همان ورق مموری فوم است که در اکثر کالاهای خواب مانند تشک و بالش مورد استفاده قرار می گیرد. ژل مموری شکل دیگری از فوم های هوشمند است که از ترکیب پلی اورتان با تراکم بالا با الیاف میکرو ژل تولید می شود. الیاف میکروژل به مموری فوم خاصیت خنک کنندگی اضافه می کنند پس، این نوع از فوم های حافظه دار برای افرادی که گرمایی هستند مناسب است.

انواع مموری فوم

کاربردهای مموری فوم

سوالی که بیشتر مشتریان ما در مورد این محصول می پرسند این است که کاربردهای مموری فوم چیست؟ از مهمترین کاربردهای مموری فوم می توان به تولید بالش هوشمند، تشک خواب، پد نرم کننده تشک، دور گردنی طبی و حتی کفی طبی کفش اشاره کرد. فوم های هوشمند عموما در تولید بالش های طبی متناسب با استانداردهای ارتوپدی کاربرد دارند. در نسل جدید این فوم ها از ترکیب عصاره چای سبز و آلوئه ورا و نوعی ذغال فعال بهره می گیرند و بالش هایی با خاصیت مسکن درد تولید می کنند.

بالش های ساخته شده با مموری فوم از تمام مفاصل گردن و ستون فقرات محافظت می کنند. فضای پشت گردن را پر می کنند و باعث می شوند سر و گردن بدون فشار، در یک راستا و در بهترین حال خود قرار گیرند. استفاده از بالش های هوشمند نقش بسزایی در کاهش گردن درد، خر و پف و خستگی ناشی از کوفتگی گردن در هنگام خواب دارند. این محصول در تولید لوازمن محافظ ارتوپدی مانند دورگردنی طبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از فوم حافظه دار برای تولید تشک خواب و پد نرم کنند تشک نیز استفاده می کنند. خاصیت پرکنندگی این فوم ها باعث می شوند تا در هنگام خواب علاوه بر نرمی تشک، از ستون فقرات نیز محافظت کند. این فوم ها به توصیه پزشکان بر روی تشک های طبی مورد استفاده قرار می گیرند و برای آن دسته از عزیزانی که دیسک کمر دارند و از سفتی تشک خود رنج می برند مناسب است.

کاربرد مموری فوم معمولی

کاربرد دیگر فوم هوشمند نرم کردن کفش است. از این نوع فوم در تولید کفی طبی کفش ها استفاده می شود. این محصول در ساخت انواع کفش، اعم از کفش ورزشی، کفش کار و کفش های کلاسیک استفاده می کنند. خاصیت ویسکوالاستیک مموری فوم باعث می شود تا در هنگام راه رفتن فشار وزن مستقیما بر روی زمین اعمال نشود. این امر باعث کاهش فشار برگشتی از سمت زمین می شود و در نتیجه از فشار بیش از حد بر روی کف پا می کاهد.

خلاصه مطلب

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی مکس فوم به این سوال پاسخ دادیم که اصلا مموری فوم چیست و در ادامه به بررسی ویژگی های این فوم هوشمند پرداختیم. گفتیم فوم حافظه دار همان مموری فوم است که از ترکیب خاصی از سلول های پلی اورتان در واکنش با افزودنی های شیمیایی تولید می شود. کاربردهای مموری فوم را درتولید بالش، تشک، پد نرم کننده تشک و کفی طبی کفش مورد بررسی قرار دادیم و همچنین دو نوع از مهمترین فوم های هوشمند را معرفی کردیم. امیدواریم مقاله مموری فوم چیست مورد استقبال شما عزیزان قرار گرفته باشد. اگر سوالی در مورد این محصولات پرکاربرد داشته باشدی خوشحال می شویم در بخش کامنت ها از ما بپرسید. با کمال میل و اشتیاق به سوالات شما عزیزان پاسخ می دهیم.

لینک های کوتاه مقاله :

https://tinyurl.com/2e8zxx23

https://cutt.ly/zwaH5A4u

https://b2n.ir/what-is-memoryfoam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.